Spillefarver

ColorImage

Det har nu ikke altid været lyseblåt, her lidt historik om klubbens klubfarver:

De allerførste klubfarver var jo blå trøje og sorte benklæder, sådan som det er i dag.

Men det blev ændret - det var i begyndelsen af tyverne - da gik man over til sort og hvidstribede trøjer på tværs - men fortsat sorte benklæder. Hvad årsagen til ændringen var, ligger lidt hen i det uvisse. Men det har nok noget med det historiske at gøre. '

2.jpg

Klubben blev, som de ældre medlemmer ved, stiftet i en iskagebod på Sdr. Boulevard på Vesterbro. Og det var en flok utilfredse udbrydere fra Boldklubben Frem, som var initiativtagere. Frem`s klubdragt var jo og har siden været rød og blåstribet på tværs. Måske kom "udbryderne" i tanke om, at der var noget nostalgi i at bevare disse tværdtribede bluser, hvorfor man foreslog denne ændring. Men der ligger altså ikke noget skriftligt om det-.

Men køn var vores klubdragt ikke. Det var de fleste vist enige om. "Vestre fængsel" blev vi kaldt af vore modstandere, Og det lokkede nok heller ikke ligefrem medlemmer til klubben. I hvert fald bestod klubben omkring 1950 kun af tre seniorhold! - men ingen ungdomshold.

10.jpg

Ingen tvivl om at disse bluser afholdt især ungdomsspillere fra at melde sig ind i klubben. Så det måtte der gøres noget ved. En klub kan ikke eksistere uden ungdomshold, så der blev sat en storstilet operation igang, for at skaffe ungdomsspillere. Men "fangedragterne" uha. Dem ville vi ikke komme nogen vegne med. Så det blev godkendt, at evt. kommende ungdomshold skulle spille i hvide bluser med sorte årmer og kraver.

Et af vore passive medlemmer gik nu i gang med at sy bluser. Og så gik et par medlemmer ellers i gang med at skaffe ungdomsspillere. Om det nu var de nye bluser eller om det var andre årsager - eller måske begge dele - skal være usagt, men året efter var syv drenge omkring ti-årsalderen blevet forvandlet til syv hele ungdomshold. På et tidspunkt var der langt over 100 medlemmer i ungdomsafdelingen. Den var nu mere end dobbelt så stor som seniorafdelingen. Og drengene - det var ikke hvem som helst, de vandt så godt som alt igennem deres ungdomsår, lige fra lilleput til ynglinge.

3.jpg

Der hører sådan lidt af et kuriosum til her: "Det første hold vi kunne stille, var disse syv drenge + nogle af deres kammerater, som de fik med hjemme fra "gården". Men de svingede så meget i alder, at der både var lilleputter og drengespillere. Men med en utrolig forståelse fra K.B.U.s side accepterede de, at vi gennemførte den første turnering med dette blandede hold". At vi i det hele taget kom i gang med at genopbygge vor ungdomsafdeling, kan vi altså takke K.B.U. for.

Det var nok ikke de nye bluser, der alene skaffede medlemmer. Men med de stribede bluser, var der ikke kommet nær så mange drenge til. Ingen tvivl om dèt. Der kom faktisk så mange i løbet af de første par år, at vi ikke havde tilmeldt hold nok, så vi måtte lave privatkampe for nogle af dem.

Flere af disse drenge fra halvtresserne er stadig medlemmer af klubben. De tæller navne som Walther Larsen og Bjarne Linnemann, og lidt senere Edvard Petersen og Vagn Lajer. Desuden mindes jeg Erik Eser Hansen, Flemming Jensen og Ernst Olsen, som var medlemmer indtil deres alt for tidlige død.

4.jpg

Pludseligt, i starten af 60´erne, blev den hvide trøje med sorte ærmer skiftet ud med den sorte og hvidstribede på tværs . Også orange trøjer indgik i klubbens spilledragt som nu var delt op i to.

Ungdommen benyttede dog kun de orange trøjer, nok for at undgå det samme som tidligere.

VB HOLDBILLEDER  (146).jpg

I 1966 var der VM i fodbold i England og i åbningskampen, som stod mellem England og Uruguay, var der mange beundrende VB blikke over Uruguays trøje.

Det gav en idé til at bruge, den dengang sjældent sete og ganske pæne spilledragt.

Men det var først på en generalforsamling, lige omkring 1984, hvor et stort flertal stemte for at samle klubben med en fælles trøje, det blev med stemmerne 42 mod 5 at dragten skulle være ligesom Uruguays dragt, den selvsamme dragt som stadig bruges i dag.

8.jpg

Lidt sjovt er det at ét de tidligre hold, "Eksil Bornholm", kom i ca. 1995 og meldte et hold ind, for som de sagde: "Et dejligt område og en rigtig flot spilledragt.

7.jpg

Sidenhen er der flere af holdene der har eksperimentet lidt med faconen på spilletøjet. Dog er farverne bibeholdt, et krav fra klubben i dag er at der spilles i lyseblåt og sort.

Der er dog en enkelt undtagelse da vores 2. herrer lagde billet ind på at spille i de gamle sorte og hvid stribbede, hvilket de faldt for da de kiggede gamle billeder igennem. Ønsket blev opfyldt og sådan her ser det ud:

2. HERRER.JPG

Nu må vi se hvad tiden bringer men mon ikke vi stadig spiller i Uruguays flotte farver de næste mange år.

TEAM DUNKEN.JPG

6.jpg